VZP utrácí
za reklamu milióny úplně zbytečně
Největší
zdravotní pojišťovna se brání nařčením, že zdaleka ne všechny
prostředky, jimiž disponuje, věnuje na úhradu zdravotní péče a
rozvoj prevence. Nemocnice a lékaři si stěžují na nízké a opožděné
platby, VZP se hájí, že neplatiči jsou na druhé straně - velké
firmy včetně státních. Tudíž peněz v systému není. Pod tímto
zorným úhlem se jeví masová reklamní kampaň VZP jako podivuhodné
vynakládání prostředků, jichž je zoufalý nedostatek. Dálnice z
Prahy až do Olomouce je lemována desítkami billboardů s logem VZP.
Je na nich fotografie šťastné rodiny a výrazný nápis
"novinka". Potom ještě aspoň jedno logo a text, který je
snad specifikací té novinky. Ty jsou však již při běžné
rychlosti jízdy nečitelné. Měsíční cena za pronájem jedné
plochy u dálnice je v optimálním případě deset tisíc korun, výroba
billboardu (tisk) stojí nejméně dva a půl tisíce. Je-li billboardů
50, stojí tato legrace přes 600 tisíc, je-li jich 80, milión. Nemluvě
o ceně za grafický návrh nepodařené reklamy. Tím však VZP neskončila.
Vydávání časopisu pro klienty ji vyjde ročně na 128 miliónů
korun. K tomu však ještě financovala kampaň na propagaci této
tiskoviny. Zpěvačka nás v inzerátu z reprodukovaného titulu časopisu
ujišťuje o pozitivním vztahu k VZP. Inzerát na čtvrt strany v
celostátním deníku stojí od padesáti do sto tisíc. Za fotografování
a použití fotografie v reklamě se platí populárním osobnostem
stovky tisíc. Klienti pojišťovny si tak místo léků a lékařské péče
hradí nejen časopis, který jim je dodáván bez ohledu na to, zda ho
chtějí, ale i jeho propagaci. Z pohledu obchodní a marketingové
strategie je velký rozdíl mezi VZP a Českým Telecomem či ČEZ, kterým
při další liberalizaci trhu hrozí ztráta loajality klientů a
jejich odchod k alternativním dodavatelům služeb. VZP má dominantní
postavení na trhu zdravotního pojištění, zajišťuje monopolně
platby pro "státní" pojištěnce (děti, důchodci). Navíc
při nivelizaci trhu (na bázi parametrů VZP) nehrozí žádné převratné
změny, které by motivovaly klienty k masovému odchodu. Jaký má tedy
smysl kampaň, která navyšuje - jak VZP ujišťuje - "pouze
nezbytnou a minimální" režii pojišťovny na úkor peněz pro lékaře?
A. Bierce v Ďáblově slovníku z roku 1906 definuje slovo samozřejmý
jako "zjevný mně a nikomu jinému". Pro VZP je smysl kampaně
asi samozřejmý. Nejdříve
zaplatit, pak luxus!
Večerník
Praha 14.1.2003 |