Svobodná
Evropa
Datum vydání: 30.12.2001
Moderátor: Lída Rakušanová
Relace: Události a názory
* Moderátor: Na jedné straně lékaři bijí na poplach, že je ve
zdravotnickém systému málo peněz, ale na druhé straně se každou
chvilku dozvídáme, že v ČR se provedla např. v rámci východního
bloku nějaká unikátní operace. Jak to jde dohromady?
* Rath: Jde to dohromady. Lékaři všude na světě bijí, že je málo
peněz ve zdravotnictví nebo v medicíně celkově, protože ta medicína
se strašně rychle rozvíjí. Jsou nové technologie, nové léky, a všechno,
co je nové, je násobně dražší, než to původní. Když si vezmeme
třeba nový lék, který ještě do té doby nebyl na trhu, tak zjistíte,
že jeho cena je třeba desetinásobná oproti léku, který je alespoň
trochu srovnatelný s tímto novým lékem. Tady je vidět, že ten hlad
po penězích v té medicíně bude a bude dále zesilovat. Problém je
v tom, že ČR vynakládá zhruba 400 dolarů na hlavu a rok na
zdravotnictví, Německo 2.5 tisíce dolarů na hlavu a rok a USA 3.7
tisíce dolarů na hlavu a rok. A my v podstatě nakupujeme za podobné
ceny přístroje, technologie, léky. Medicína je velmi drahá, pokud
ji chceme dělat moderní, účinnou, na světové špičce - nebo ji
tam alespoň udržovat, i když v zadních částech toho světového
pelotonu - tak se musíme trošku přiblížit i k těm financím, které
vynakládají ty západní státy.
* Moderátor: Například právě v té Americe si to ti pacienti více
méně platí, tam ten systém zdravotního pojištění existuje jen v
základním pokrytí, jinak si každý své lékařské ošetření platí
sám, anebo je na to soukromě pojištěn. Podle Světové banky výdaje
na zdravotnictví v ČR v porovnání s výkonem hospodářství jsou
vlastně velmi vysoké, alespoň to tvrdí analýza, že jsou o 2 % vyšší
než ve srovnatelných zemích. Jde prostě o to, na co je schopno si to
hospodářství vydělat.
* Rath: To máte pravdu, není to jenom to, na co je schopno si hospodářství
vydělat, ale je to taky poměrem. Je fakt, že ČR dává o něco víc
v tom poměru, než třeba Slovensko, Polsko či Maďarsko. Na druhou
stranu my vynakládáme asi okolo 7 % HDP na zdravotnictví, sousední Německo
téměř 11 % jejich HDP, čili to je poměrově, ne absolutně. A tím
se vracím k té vaší otázce. Když vyjedeme na Slovensko nebo do Maďarska
nebo Polska a srovnáváme úroveň tamního zdravotnictví a naší,
tak musíme občas s takovou určitou pýchou konstatovat, že zatímco
se Slovenskem jsme ještě do nedávna byli jeden stát a ta úroveň
byla identická, tak dnes je úroveň českého zdravotnictví podstatně
dál, než úroveň slovenského zdravotnictví. Jednoduchým ukazatelem
je, že slovenské zdravotní sestry mají velký zájem pracovat u nás,
nejenom kvůli platům, na které si tady my stěžujeme, ale i kvůli
technickému vybavení, způsobů léčení apod. A když s těmi děvčaty
hovoříte, tak zjistíte, v jaké tristní situaci se to slovenské
zdravotnictví dnes nachází - jsou na tom hůře technicky, dostupností
léků i v určitém standardu a v různých metodách, které se tam
používají. Čili ono to není jenom absolutním výkonem hospodářství,
ale určitým konsensem té společnosti, jaký díl toho co se utrží,
získá, vydělá, se dále investuje do zdravotnictví. A tady bych
trochu oponoval té Světové bance, protože moderní ekonomie
post-moderních států už na zdravotnictví nekouká tak, jak na to
koukal marxismus, tzn. nejdřív si v těch dílnách a na těch šachtách
vyděláme a pak můžeme mít zdravotnictví, ale zjistíte, že třeba
v USA nebo i v západních státech jsou nemocnice obrovským tvůrcem
HDP, protože je na ně navázán farmaceutický průmysl, obrovský výzkum
i v oblasti technologií, výrobci přístrojů, ale i stavební firmy -
víte, že se ve zdravotnictví stále něco přestavuje - výrobci nábytku,
ale i producenti takových věcí jako maso, rohlíky, úklidové
firmy... Nemocnice jsou pro většinu regionů, a to dnes už i v ČR,
největšími zaměstnavateli, největšími plátci daní a největšími
tvůrci místního domácího hrubého produktu, protože spotřebovávají
obrovskou část domácí produkce.
* Moderátor: To znamená, že by to mohl být byznys?
* Rath: Ano. Dokonce v USA tvrdí, že je to jeden z nejlukrativnějších
byznysů, který vůbec existuje, protože když se vám do nějakého
regionu podaří natáhnout nějaké významné zdravotnické zařízení,
tak je odpovědné za úroveň a bohatost toho regionu.
* Moderátor: Na druhou stranu je tu argument ministerstva zdravotnictví,
pana ministra Fišera, že nebude privatizovat nemocnice, protože si
nedovede představit, že by mohly vydělávat, a chce to nechat na úrovni
veřejně prospěšných společností, které by se nezabývaly
byznysem, ale službou.
* Rath: V tom zdravotnictví musíte samozřejmě spojit obé, na jedné
straně službu jako takovou, ale my dobře víme, že i služby jsou
byznysem. Když děláte služby v oblasti ubytování nebo služby v
jiných oblastech lidského bytí, tak vše je nastaveno tak, aby ta služba
se mohla dál rozvíjet. To, že je nějaká organizace veřejnoprávní,
nezisková, to neznamená, že netvoří zisk, který sama spotřebovává.
Tam jde o to, aby nebyl tvořen zisk, který se přelévá do jiných
oblastí. Když máte železárnu a vytvoříte zisk, tak ten zisk můžete
poté investovat třeba do pěstování brambor, zatímco v tom
zdravotnictví - a to i v těch Spojených státech - jsou to
organizace, kterým se říká non-for-proffit, tzn. nezřízené za účelem
nějakého zisku, ale ten profit, který tvoří, musí investovat zpět
do toho zdravotnictví. Čili ony se neustále vylepšují, rozrůstají
a občanům přinášejí ony nové technologie, novou léčbu, což má
zase odraz na prodlužování délky života, snižování kojenecké úmrtnosti
atd., atd.
* Moderátor: Vy jste říkal, že analýzy Světové banky nemáte moc
rád, ale já se k ní ještě vrátím v tom smyslu, že v té analýze
se totiž také kritizuje, že mechanismus, jak se tady rozdělují
finanční úhrady poskytovatelům péče, že je neefektivní a celý
systém že je nestabilní. Znamená to, že jsou tady nějaké černé
díry ve zdravotnickém systému v ČR, kde ty peníze mizejí?
* Rath: V tomto bych zrovna se Světovou bankou souhlasil. Zatímco v té
předchozí mě překvapuje, že západní ekonomové vězí v tom
marxismu a nehledí na tu kvalitu života, protože dneska se více méně
v těch západních státech hledí především na tu kvalitu života -
nejenom na ten hmatatelný zisk, který můžu z něčeho dostat. A to
zdravotnictví poměrně významně ovlivňuje kvalitu života prakticky
každého z nás. Co se ale týče té redistribuce prostředků, výběru
zdravotního pojištění - já třeba vím, že SB velmi kritizuje (a
my to taky velmi kritizujeme) situaci, kdy každý podnikatel musí
platit na tři místa - na jedno místo zdravotní, na druhé sociální,
na třetí místo daň ze mzdy, všem posílat složité formuláře, ty
formuláře a jejich vyplňování je živí, neboť větší firma musí
zaměstnávat na toto vyplňování desítky personalistů, kteří to
vyplňují, hlásí, na těch úřadech to zaměstnává stovky úředníků,
kteří doslova požírají tento papír a přemýšlejí, jak příští
rok udělat ten formulář ještě složitější s více stránkami,
aby obhájili, že musí přijmout dalších deset úředníků do svého
odboru atd. Čili tady jsme v naprosté shodě, tady je Achilova pata českého
systému. My musíme zavést jedno místo výběru, zjednodušit celá
ta složitá hlášení, zjednodušit systém zdravotního pojištění,
aby ty pojišťovny nebytněly. Mně kupříkladu nedávno jeden úředník
pojišťovny říkal (VZP), že si postavili ten nový barák na Flóře,
a že už jim nestačí, že už by potřebovali další, protože to
bytní... Rozumíte? Ti úředníci už tam v těch místnostech sedí
po třech a za chvilku budou sedět po čtyřech a budou vyvíjet tlak,
že už se tam nevejdou a že chtějí další dům. A je to stále ze
stejných peněz. A ti úředníci jak tam sedí vymýšlejí další
komplikace a celý ten systém prodražují, komplikují a všem nám
otravují život, a to nejenom nám jako zdravotníkům, ale i pacientům
a občanům tohoto státu. Myslím si tedy, že nás čeká - když byly
různé revoluce, buržoazní, socialistická, pak se to vracelo zpátky
- že nás čeká nějaká antibyrokratická revoluce, kdy budeme muset
ty systémy zjednodušovat, a týká se to samozřejmě i zdravotnictví.
* Moderátor: Vy tedy máte pocit, že neadekvátní část spotřebovává
ten byrokratický proces, který se kolem toho odehrává?
* Rath: Ano. On je nesmírně složitý, ono do něj nelze započítávat
jen úředníky v pojišťovnách, ale každá nemocnice dnes vám zaměstnává
desítky administrativních pracovníků, kteří se zabývají právě
tou pojišťovenskou agendou uvnitř těch nemocnic, takže opticky když
si vezmete jenom a jenom ty pojišťovny, tak ono to sežere zhruba 3.5
- 4 % veškerých prostředků, jenže to jsou 4 % ze 130 miliard! Čili
není to tak malá částka, za to byste každý rok postavila jednu
velkou nemocnici na zelené louce, za to, co spotřebuje ten byrokratický
aparát jen v pojišťovnách. A když se podíváte do nemocnic, tak každá
nemocnice zaměstnává další své úředníky, kteří ten systém připravují,
připravují ty papíry pro pojišťovny, a to ty nemocnice stojí taky
nemalé prostředky. Pohybujeme se zde v řádu desítek miliard ročně,
co vlastně spotřebujeme naprosto neefektivně jen na byrokratickou
obslužnost toho systému.
* Moderátor: Všeobecná zdravotní pojišťovna má dnes de facto
monopolní postavení. Nebylo to tak zamýšleno, ale vyvinulo se to
tak. Ten vztah mezi zdravotní pojišťovnou a lékařem není právě tímto
velmi zatížen?
* Rath: Určitě. Jakýkoliv monopol je špatný. Problém je, že ten
systém u nás je nastaven podivně, tzn. my máme v tuhle chvíli asi 9
zdravotních pojišťoven, ale tu majoritu má Všeobecná. A ještě
ten systém je svázán zákony tak, že ty pojišťovny si nekonkurují,
svým způsobem se nijak neliší - vám může být jedno, jestli jste
u Všeobecné pojišťovny nebo jiné pojišťovny, čímž myslím vám
jako pacientovi, ale už to není jedno lékařům, protože některá
pojišťovna platí včas, jiná později, některá mu platí lépe,
jiná hůře. A tak vlastně lékaři ovlivňují své pacienty, aby
byli spíš třeba u té pojišťovny a ne u oné, ale pro toho pacienta
to vlastně nemá valný efekt, valný dopad. A to je další chyba toho
systému. My musíme hledat cesty, jak zavést mezi pojišťovnami určitou
možnost konkurence, aby o toho zákazníka - jak o pacienta, tak i o ty
své smluvní lékaře - trošku usilovaly a aby jim nabízely lepší
podmínky.
* Moderátor: Někdy se může stát, že lékaři musejí usilovat o
to, aby vůbec dostali povolení od té zdravotní pojišťovny, že se
na ní mohou obracet, že jsou jejími smluvními partnery. Dovedete si
představit i to, že si lékař musí podplatit úředníka u VZP, aby
dostal to povolení?
* Rath: Víte, ten systém je hodně prokorupční. Když se podíváte
jak funguje, jak ta byrokratická část rozhoduje o určitých poměrně
klíčových obchodních věcech a rozhoduje o tom bez veřejné
kontroly, je to jen na rozhodnutí konkrétních úředníků - jednoho,
dvou, třech - tak z toho jednoznačně vyplývá, že ten systém
pohledem zvenčí je poměrně výrazně prokorupční. Máme určité
zprávy o tom, že on je i fakticky korupční, nejenom tedy že to
korupční prostředí vytváří, ale že tam korupce opravdu probíhá.
Nicméně víte, jak je to strašně složité v této oblasti; kdo se vám
přizná, kdo vám řekne konkrétní částku, že dal konkrétnímu úředníkovi?
Čili všechno je to na úrovni 'jedna paní povídala', ale hovoří se
zde o desítkách tisíc, které musí putovat od zájemce k rozhodujícímu
úředníkovi. Myslíme si, že tento systém je špatný.
* Moderátor: A jak by se dal napravit?
* Rath: Ta náprava v podstatě nebude jednoduchá. Musí se snížit
prokorupčnost toho systému, tzn. nemohou rozhodovat jen úředníci,
nemohou mít naprostou zvůli o tom, jestli třeba s někým smlouvu
uzavřou, neuzavřou, nebo jestli někomu proplatí v plné výši to,
co udělal, nebo jenom polovinu, jestli mu srážku dají nebo nedají -
my se denně setkáváme s tím, že na někoho je srážka uplatněna,
někomu je prominuta, přitom my nevíme proč... Někomu je proplaceno
vše, co udělal, jinému naopak je dána srážka a je mu proplaceno 70
%. A logiku v tom nenajdete. Tady je potřeba toto rozhodování dostat
pod veřejnou kontrolu, musí být transparentní, musí běžet podle
transparentního systému. Dovedeme si představit i aplikaci třeba
rakouského modelu, který nechává existenci těm nesmluvním zdravotním
zařízením, u kterých platí pacient v hotovosti, ale jeho pojišťovna
mu pak vrací 80 %. Čili i ten tlak na to mít tu pojišťovnu, abych
mohl existovat jako soukromá ambulance není tak vysoký, tím pádem
nemám důvod tolik uplácet ty úředníky. Je potřeba ten systém
kultivovat. Samozřejmě, že ty pojišťovny se brání jakémukoliv zásahu
do svých kompetencí, tím myslím i zásahu, že by to bylo pod veřejnou
kontrolou, že by se musely zodpovídat z toho, proč tak rozhodly, že
by musely argumentovat a hlavně zveřejňovat všechna svá rozhodnutí
a nedělat to někde v přítmí, v šeru, kde nikdo neví proč
rozhodly, komu rozhodly, komu to daly, komu to nedaly.
* Moderátor: Z okolních západních zemí jsme převzali systém bodů
odměňování lékařů. Tady proti tomu byla na začátku určitá
averze ze strany lékařů, tvrdili, že budou muset vlastně ty body
velice intenzivně shánět, aby vůbec něco vydělali. Už si na to
zvykli?
* Rath: Ten bodový systém se prakticky opustil ve všech oblastech
zdravotnictví, jen někde ještě přetrvává. Jsem přesvědčen, že
se bude muset opustit i tam, anebo výrazně modifikovat. On totiž ten
systém je založen na úplně jiné mentalitě a jiném přístupu, na
jiné stabilitě, a svým způsobem nefunguje ani v těch ustálených
demokraciích - v Německu s ním mají obrovské problémy a čas od času
víte, že tam stávkují soukromí lékaři (vloni a předloni tam byly
velké bouře soukromých lékařů, kteří také vyprodukovali víc
bodů než bylo peněz, ty pojišťovny jim vlastně shodily cenu toho
bodu, takže oni namísto aby pracovali za třeba marku, tak pracovali
za půl marky, a to vyvolalo obrovské bouře nevole). Takže je vidět,
že ten systém i ve vyvážených a stabilizovaných státech má velké
problémy. My si myslíme, že je potřeba ho opustit a více méně ho
zapomenout.
* Moderátor: Privatizace nemocnic u nás vlastně ustrnula v půli
cesty. Jak hodnotíte tento stav? Teď je tu určitá anomálie; některé
nemocnice jsou soukromé, a ty, které zameškaly ten tlak v první
polovině 90. let, aby přešly na ten soukromý systém, tak z toho
dnes vlastně profitují, protože pořád visí státu na krku...?
* Rath: Obecně s privatizací zdravotnictví je problém ten, že aby vám
privatizace mohla fungovat, tak... Co je soukromé podnikání? Soukromé
podnikání i z dikce zákona je činnost, jejímž výsledkem je získat
nějaký zisk. A teď se dostáváme zase na začátek; náš zdravotní
systém díky těm bodům a sazebníkům a já nevím čemu všemu nebyl
nastaven jako ziskový, proto mnohé ty nemocnice produkují spíše
dluhy a jsou závislé na dotacích měst, krajů a státu, protože ony
vlastně z podstaty nejsou schopny vyprodukovat zisk. Náš systém není
nastaven tak, aby produkoval zisk, tzn. cena, kterou platí pojišťovny,
nemá v sobě položku "zisk", a tím pádem je obtížný
rozvoj té soukromé sféry ve zdravotnictví. Ještě tak to jde v těch
malých zařízení, jako jsou ordinace, tam většinou to nějakým způsobem
je trochu vybalancované jako živnost - ony ten zisk také neprodukují,
ale aspoň to stačí na relativně slušné živobytí, někde víc, někde
méně. Jak se dostaneme do oblasti nemocnic, tak zjistíme, že ty
soukromé nemocnice dnes, když si je srovnáme, tak dávají podstatně
nižší platy zdravotníkům, podstatně víc šetří na svých
pacientech mnohdy, takže zjistíte, že ono to nějak nefunguje. Místo
aby ty soukromé subjekty spíše prosperovaly, tak mají větší
ekonomické problémy než ty tzv. státní, protože nemají ty dotace.
Čili o ty dotace jsou na tom hůře. Je tu potřeba trochu změnit
ekonomické nastavení systému a pak můžeme hovořit o nějaké
masivnější privatizaci té lůžkové sféry.
* Moderátor: Ta lůžková sféra ovšem zatím pořád je v ČR dost předimenzovaná
na počet obyvatel, zavření některých malých neefektivních
nemocnic se hlavně brání také lékařská lobby...
* Rath: To je logické, protože ono se na to říká jednoduše,
"kapři si nevypustí nikdy svůj rybník". Na druhou stranu
si myslím, že tady je vina trochu politiků. Nelze po nás po lékařích
chtít, abychom si sami pozavírali nějaké nemocnice, ale je věcí
politiků, aby určitým způsobem nastavili ten systém tak, aby
postupem času z něj vypadávala zařízení, která jsou zbytná, tj.
že opravdu je třeba nikdo nepotřebuje, nebo jejich technická, ale i
personální úroveň neodpovídá dnešní moderní medicíně. Takových
zařízení je pár v republice, nemyslím si, že tím, že zmizí ze
systému, že by ho zachránily, nicméně je to racionální, aby z
toho systému postupem času vypadly, zmizely. Není to ani v zájmu
pacientů, aby se v takových zařízeních léčili, protože by o pár
kilometrů dál dostali daleko lepší péči s moderními
technologiemi, v lepším prostředí atd. Ale, bohužel, politici se
neumí v této oblasti chovat racionálně. V minulosti jsme zažili
takovou kampaň, kdy najednou chtěli pozavírat spoustu nemocnic - to
nemá šanci uspět! To není jen lékařská lobby, ale to jsou všichni
místní zastupitelé, kteří slibovali ve volbách, když byli voleni,
že rozvinou místní nemocnici a zlepší a že ty služby budou pro občany
dostupnější a já nevím co všechno, a teď by měli kývnout na to,
že tuto část volebního programu škrtnou a nechají si nemocnici zavřít...?
Čili to byla hlavně místní lobby vytvářená městy a okresy k
zachování těch zdravotnických zařízení. Je tu potřeba nastavit
ten systém tak, abychom si stanovili minimální odbornou laťku,
komfortní, technologickou, tzn. co všechno ty nemocnice mají umět, a
ty, které to nesplní v nějakém horizontu, tak budou muset zaniknout.
A jistě jich bude celá řada. Ale tento racionální přístup zatím
ta státní správa příliš nerazí. Dnes už ale jsou i v Parlamentu
určité zákony, které kdyby prošly, tak si myslím, že v horizontu
pár let toto umožní.
* Moderátor: A nesouvisí to také se vstupem do EU, protože tam jsou
předepsány určité standardy pro zdravotnictví, např. ohledně
rentgenologických ordinací apod.?
* Rath: Máte pravdu, že něco může být vynuceno i tím vstupem do
EU. Záleží ale na tom, jak my se toho zmocníme. Víte, že platí
atomový zákon, který mimo jiné říká, že mohou být používány
jen rentgenové přístroje nějakého záření, tzn. ony minimalizují
zátěž pro personál, pro lidi, aby nebyli ozařováni, protože ty
staré přístroje ozařují daleko víc, zbytečně, a ti lidé
dostanou daleko větší dávku, což je samozřejmě zdraví škodlivé.
Bylo by logické a správné, že ty staré přístroje, které víc září,
skončí nakonec ve šrotu - a vynucuje to vlastně i ta evropská
norma. Nicméně pokud k tomu přistoupíme tak, že každý rentgen,
který je starý, vyměníme za nějaký moderní, tak se nedoplatíme.
My k tomu musíme přistoupit tak, že budeme vyměňovat jen ty
rentgeny, které jsou stoprocentně vytíženy a které v daném místě
mají ten efekt. A o to jde. Teď je ale na politicích jak to uchopí,
jestli to uchopí tím způsobem, že řeknou, "Jeden kus za jeden
kus..." a pak to zaplatíme my všichni z daní a bude to stát třeba
6 - 7 miliard, anebo řeknou, "Klidně těch rentgenových přístrojů
budeme mít nadále třeba jen polovinu, protože ta druhá polovina není
využitá stoprocentně..." ale ta polovina, co zde bude, bude na
špičkové evropské úrovni, nebude zatěžovat pacienty, výsledky té
rentgenové techniky budou daleko lepší než té staré.
* Moderátor: Mluvili jsme o těch přehnaných lůžkových kapacitách;
není to také proto, že lůžka méně náročných provozů "vydělávají"
na lůžka pro intenzivní péči a jsou samozřejmě mnohonásobně dražší?
* Rath: Ono je to složité, záleží na tom, jak ten systém je
nastaven. Pokud jsme byli v tom výkonovém systému, tak paradoxně ta
intenzivní lůžka vydělala na celou nemocnici. Pokud jdete do systému
paušálního, tak se to okamžitě obrací a ta intenzivní lůžka
jsou zbytečně nákladná a vlastně vám ten rozpočet nemocnice
likvidují. Je tam tedy zase výhodnější mít pacienta lehkého,
dlouhodobého, na obyčejném lůžku. Záleží jak je ten systém
nastaven. Problém je, že pojišťovny a ministerstvo ten systém neustále
mění, takže jednou je výhodné mít intenzivní lůžka, pak je zase
výhodné mít lůžka jednoduchá, a nikdo neví, jak se vlastně má
chovat. Druhou věcí proč máme problém s lůžky je jednak
nedostatek sociálních lůžek, takže ta akutní lůžka stále suplují
sociální lůžka, tzn. my máme pořád na internách a chirurgiích
lidi, kteří tam leží proto, protože mají topení na uhlí a do
toho sklepa si prostě pro to uhlí nedojdou. A nemůžeme je pustit domů
při desetistupňových mrazech, aby tam umrzli, takže bydlí v
nemocnici. Za druhé - u nás je pořád příliš málo centrován ten
pohled na ambulantní sféru. V západním světě je daleko více problému
řešeno ambulantně, zatímco u nás stejný problém je řešen za
hospitalizace. Čili my musíme posílit tu ambulantní sféru, která
je svým způsobem také levnější a pro toho pacienta šetrnější -
ono je lepší si na vyšetření dojít než 14 dní kvůli vyšetření
ležet v nemocnici. My pořád máme tak 10 - 15 % lůžek obsazených
pacienty, kteří čekají na vyšetření, na která by si mohla dojít,
kdyby lépe fungovala ta ambulantní sféra. Bohužel, tady to je opět
ne na nás, ale na politicích, aby ten systém nastavili tak, aby ta
ambulantní sféra byla zvýhodněná a aby pro toho lékaře i pacienta
bylo výhodnější si odbýt tyto věci v ambulantní věci.
* Moderátor: Spoluúčast pacientů na lékařské péči, to je jedno
z vašich velkých hesel. Vy jste dokonce vydali katalog nadstandardních
výkonů, které by si pacienti platili. Proč jste ho navrhli a jaký
je jeho další osud?
* Rath: Já bych ten problém rozdělil - spoluúčast jako taková a
katalog nadstandardních služeb. Spoluúčast je termín, který je
aplikován na běžné výkony, které jsou hrazeny z pojištění. Ale
hlavně na výkony, které nejsou život a zdraví zachraňující. My máme
v medicíně zhruba tři kategorie služeb: akutní péče, když vás
srazí auto, dostanete mrtvici, dostanete infarkt - tady je potřeba,
aby ta péče byla pro každého pacienta dostupná a zdarma a na co
nejlepší úrovni. Tato akutní skupina tvoří asi 30 % veškeré naší
péče. Pak máme druhou významnou skupinu, která není akutní, ale
která vám také zachrání život - například máte nádor, musíte
jít na operaci, musíte pak mít nějakou léčbu - čili to je věc,
která vám také zachrání život, je velmi nákladná, není tedy tak
úplně akutní, čili nemusí být z minuty na minutu, ale jde tam spíše
o dny než minuty. Ale ta je také potřeba, aby byla placena plně ze
zdravotního pojištění. A pak máme péči, které je objemově nejvíc,
na peníze tvoří tak asi jednu třetinu, a to jsou takové ty banality
- vymknu si kotník, narazím si nebo namůžu loket na tenisu, mám rýmu,
běžné horečnaté onemocnění, sním něco špatného a mám průjem
- čili věci, které nastávají jednorázově, většina z nich toho
člověka opustí i bez lékaře jen s nějakými těmi "babskými
recepty", ale protože jsme společnost moderní a úzkostná, každý
s nimi běží k tomu lékaři, nevěří paradoxně těm babským
receptům; k léčiteli chodíme třeba s nádorem, kde nám pomůže
daleko víc oficiální medicína, ale s naraženým kolenem jdeme k lékaři
místo k léčiteli. Rád bych viděl, kdyby se to obrátilo... Proti
tomu bychom nic neměli. A to nám taky platí pojištění, a to si
myslíme, že by mělo být zatíženo tou spoluúčastí. Takže spoluúčast
ne samoúčelně, ale právě proto, abychom získali peníze na ty prvé
dvě skupiny - akutní péči a tu život zachraňující péči.
Otázka katalogu nadstandardních služeb je spíše otázkou toho, že
chceme vyjít některým občanům vstříc. My jsme si nechali provést
průzkum veřejného mínění, dělala to firma Sofres Factum, která
zjistila, že něco mezi 30 - 40 % občanů mají zájem o něco lepšího,
prostě chtějí mít lékaře možnost kontaktovat v neděli, svého lékaře
(i když neslouží) a celá řada dalších věcí. Čili my jsme říkali,
že je škoda těmto lidem nevyjít vstříc a neumožnit jim tyto určité
nadstandardní služby, které tak úplně nesouvisejí s léčbou, ale
spíš s tím komfortem, který je kolem toho poskytován.
* Moderátor: Když jste to navrhli, byla to už vlastně taková
legalizace existujícího stavu, kdy vlastně ti pacienti mají pocit,
že pro ně lékař dělá víc než musí, a proto se snaží ho nějak
odměnit třeba obálkou?
* Rath: Přesně jste udeřila hřebíček na hlavičku. Ten stav
existuje, nejde o nějakou revoluci a něco naprosto nového, šokujícího.
Každý ví nebo to sám zažil, že řada lékařů už to dávno nabízí,
dělá. Většinou se to bohužel děje v šedé ekonomice, tzn. někomu
něco podsunete, což nám přijde naprosto nepřijatelné, nekulturní,
škodlivé. Už z tohoto titulu my chceme tuto platnou praxi
legalizovat, odkrýt, aby se dostala z té šedé ekonomiky na úroveň
normální legální ekonomiky. To byl tedy také jeden z důvodů.
Druhou věcí je, že řada lékařů vůbec neví, co mají nabízet,
oni by třeba i rádi něco těm pacientům nabídli, ale neví co,
nejsou tak obratní jako jejich kolegové, které si to tak zařídí,
že svým pacientům něco už dávno nabízí a inkasují za to peníze,
zatímco tito nejsou tak obratní, tak rychle reagující, tak rychle se
adaptující. Těm jsme chtěli dát do rukou určitý katalog, aby se
na to podívali a řekli, "Tohle je dobrý nápad, to bych mohl nabízet,
o to by byl zájem." Další věcí - většina pacientů vůbec vůbec
netuší, co po tom lékaři může nadstandardně žádat, neví, o co
toho lékaře je možné požádat, o jakou službu - jestli ho může
požádat o jeho soukromí telefon, jestli si s ním může domluvit, že
za ním přijede domů, když nemusí a tak - prostě neví. Čili je to
určitá služba pro lidi, aby si to přečetli a řekli si, "Toto
je zajímavá věc, která by se mi hodila - a kolik pak ten pan doktor
za to chce? A to je i cena pro mě přístup a mohu si to dovolit - chci
to, hodí se mi to, mohu si to dovolit, takže pane doktore, žádám..."
* Moderátor: A jaký je osud toho katalogu?
* Rath: Ten osud katalogu je docela pohnutý. My ho rok vytváříme, v
různých odborných společnostech a skupinách se nám sešly návrhy,
ty jsme museli setřídit, učesat, dát jim nějakou logiku, ale i
probrat s právními experty, protože česká legislativa nechává jen
úzký proužek toho, co může být nabízeno právě za hotové finanční
prostředky. A abychom nepřekročili ten úzký rámec české
legislativy, muselo to být opakovaně probíráno celou řadou právníků,
kteří to probrali ze všech stran, jestli je to opravdu legální. Čili
v tuto chvíli máme legální seznam, který jsme už i zveřejnili -
bude oficiálně přijat asi na příštím zasedání představenstva
ČLK jako jakýsi závažnější materiál, definitivní materiál, ovšem
vzhledem k tomu, že jsme uvažovali i o cenách (šlo o ceny doporučené,
orientační, aby lékaři i pacienti věděli asi tak cenovou hladinu,
kde se ta služba může pohybovat), tak díky tomu jsme si vysloužili
velkou pozornost Úřadu pro hospodářskou soutěž a jsme tam dlouhé
hodiny vyslýcháni - kolegové tam byli třeba tři hodiny na výslechu.
Vypadá to, jako kdybychom připravovali nějaký puč nebo něco takového,
protože takové šetření, myslím, tento úřad ještě nezažil. Mě
zaráží, že prodejce benzínu nikdo nešetří a všichni přitom víme,
že mají ceny nadsazené, a že cena ropy jde dolů a nikdo ty ceny
nesnižuje, a že je tam tichá kartelová dohoda. Víme také, že tam
se točí miliardy a každý z nás dříve či později nějaký ten
benzín musíme zaplatit buď ve svém autě, nebo tím, že cestujeme
autobusem. Všichni to platíme. A to kupodivu ten úřad nechává
klidným. Ale stokorunový poplatek u lékaře za zdravotní způsobilost
k tomu držet zbrojní průkaz vyvolává na úřadu obrovské záchvaty
akurátnosti a šetří to jako bychom zavraždili tak deset lidí nějakým
zvlášť bestiálním způsobem. Vyvolává to v tom úřadu obrovskou
aktivitu - dokonce nám prohlíželi i některé kanceláře a
zabavovali obsahy počítačů a počítačové pošty. Asi tady pácháme
nějaký závažný trestný čin na úrovni vlastizrady, tak si představuji,
že by probíhalo vyšetřování vlastizrady.
* Moderátor: No jo, vy pácháte trestný čin na všeobecně rozšířené
představě, že je tady bezplatné zdravotnictví...
* Rath: Ano, ano... Kdybychom si možná udělali anamnézu těch lidí
z toho úřadu, tak by nám to asi bylo jasné, kde to má podklad, že
benzín je neznepokojuje, ale stokoruna u lékaře je nenechá spát.
* Moderátor: Údajně existují neoficiální ceníky jiného druhu ve
zdravotnictví, totiž např. operací v přednostním termínu. Jak je
to rozšířené? Jaké s tím máte zkušenosti?
* Rath: Víte co? Tady můžeme jít jen na úroveň nějaké dojmologie.
Já bych samozřejmě neříkal pravdu, kdybych vám řekl, že to
neexistuje, že to nevím. To bych asi nežil v této republice,
nekomunikoval bych s lidmi, jak s lékaři, tak s občany. A vím, že někteří
kolegové a různá pracoviště mají různou formou neoficiální ceníky.
Více se to dělá nějakou šeptandou, že se říká, "Pan doktor
(primář) většinou za to bere..." a říká to sousedka
sousedce, sousedka se jde zeptat jak to bylo u sousedky se žlučníkem,
a ta jí toto předá... Nebo to běží takovou polooficiální formou
sponzorských darů, že to zařízení vám řekne, "Chcete kyčel
za měsíc? Ano? tak musíte dát sponzorský dar, bez sponzorského
daru to máte za rok." Má to různé formy, ale nám se to krajně
nelíbí, protože je to právě taková šedá ekonomika, a myslíme
si, že jedinou šancí jak tu šedou ekonomiku potlačit, je ty věci nějakým
způsobem zlegalizovat, dostat pod veřejnou kontrolu a udělat z toho
normální věc, která se bude řídit alespoň trochu těmi podmínkami
trhu, tzn. nabídkou, poptávkou, cenou.
zpět
|