Ministerstvo zdravotnictví dezinformuje veřejnost i lékaře,
                neboť opakovaně tvrdí, že od 1. 2. 2004 budou lékaři
                informovat pacienty o výši doplatků na léky (rozhovor
                ministryně zdravotnictví pro BBC ze 30. 1. 2004), dále, že
                pacient bude podepisovat, zda souhlasí s doplatkem za lék
                (Blesk str. 2., 2. 2. 2004), nebo - lékař je povinen
                pacientovi sdělit, zda má lék doplatek či nikoliv. Současně
                ministerstvo hovoří o tom, že "průpis" léku má být
                založen do zdravotnické dokumentace.
                
Lékaři bohužel nemohou pacienty vždy a plně informovat o
                tom, zda je na nějaký lék doplatek či nikoliv. Nejde o
                neochotu lékařů, ale o důsledek způsobu tvorby cen léků v
                České republice. Lékař by si teoreticky mohl zjistit pouze výši
                úhrady toho kterého léku od zdravotní pojišťovny. Z výše
                úhrady však nelze zjistit výslednou cenu v té které lékárně.
                Každá lékárna totiž může stejný lék nakoupit za jinou
                cenu a současně si může stanovit i vlastní přirážku až
                do výše stanovené závaznými právními předpisy. Výsledná
                cena léku je tedy v každé lékárně trochu jiná, přičemž
                zdravotní pojišťovna vždy hradí stále stejnou částku,
                tedy v každé lékárně je naprosto rozdílný doplatek. Běžně
                se stává, že v jedné lékárně je stejný lék bez
                doplatku, zatímco v sousední je několikasetkorunový
                doplatek. Mimo to se výše doplatků v lékárně stále mění
                podle toho za jakou cenu právě lékárna lék nakoupila. V České
                republice neexistuje žádná centrální evidence, ve které by
                se lékař či pacient mohl dočíst, jaký je skutečný aktuální
                doplatek na předepsaný lék v konkrétní lékárně. Z uvedeného
                plyne, že lékaři nemohou pacienty běžně informovat o skutečné
                výši doplatku. Výjimkou mohou být situace, kdy se lékař příslušnou
                informaci náhodou dozví od jiného pacienta, lékárníka či
                výrobce léku. Tato informace je však platná pouze pro příslušnou
                lékárnu.
                Vydáním vyhlášky v současné podobě ministryně
                zdravotnictví, podle našeho názoru, jen dokázala, že nemá
                základní znalosti o systému tvorby úhrad léků v České
                republice a vyhláškou uvádí pacienty v omyl.
                Současně vyhláška neukládá lékaři povinnost
                informovat pacienta o výši doplatku. Toto ani vyhláška uložit
                nemůže, neboť jde o vyhlášku, jež stanoví náležitosti
                receptu. Vyhláška stanoví, že lékař označí jeden ze
                symbolů, které vybere podle toho, zda je lék plně či částečně
                hrazený. Tedy pacient není, nebude a ani nemůže být při
                současném systému informován o doplatku. Zaškrtávání
                symbolů je při současném systému naprosto orientační a ve
                svém důsledku zbytečné.
                Písemný souhlas pacienta jeho podpisem vyžadován vyhláškou
                není a ani být nemůže.
                Zakládání průpisů receptu do dokumentace odporuje zákonu
                260/ 2001 Sb. Ministerstvo nemůže tuto zbytečnost uložit
                vyhláškou. Pokud tak učinilo, jednalo protizákonně a přestoupilo
                své zmocnění. ČLK vyzývá lékaře, aby nerespektovali toto
                protizákonné, navíc administrativně a ekonomicky zatěžující
                opatření. Pokud by náhodou chtěl některý krajský zdravotní
                rada některého lékaře postihnout za nerespektování protizákonného
                ustanovení, pak ČLK poskytne lékaři bezplatnou právní
                pomoc, která by nepochybně vyústila ve zrušení vyhlášky
                Ústavním soudem.
                za ČLK poskytuje MUDr. David Rath
                
                Vyjádření právního oddělení ČLK k vyhlášce MZ č.
                34/2004 Sb.
                Vyhláška byla vydána dne 23. 1. 2004. Běžní odběratelé
                Sbírky zákonů ji nemají dosud, t. j. ke dni 2. 2. 2004 doručenu.
                Vyhláška přitom až na malou výjimku nabývá účinnosti
                dnem 1. 2. 2004.
                V ustanovení § 9 této vyhlášky byl novelou připojen
                druhý odstavec, který ukládá povinnost učinit průpis
                vystaveného receptu součástí zdravotnické dokumentace vedené
                o pacientovi. Toto ustanovení je v rozporu se zákonem a nepřípustně
                překračuje zákonné zmocnění.
                Náležitosti zdravotnické dokumentace jsou jasně a jednoznačně
                stanoveny zákonem. Jde o ustanovení § 67b odstavec 2 zákona
                č. 260/2001 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č.20/1966
                Sb. o péči o zdraví lidu. Toto ustanovení neobsahuje žádné
                zmocnění, podle kterého by snad Ministerstvo zdravotnictví
                mohlo uvedené ustanovení zákona svými vyhláškami jakkoli měnit
                či rozšiřovat.
                Kromě toho ustanovení § 75 odstavec 3 zákona č. 79/1997 Sb.
                v platném znění, na které se vyhláška č. 34/2004 Sb.
                odvolává, stanoví zmocnění pro Ministerstvo zdravotnictví
                tak, že "upraví vyhláškou způsob předepisování léčivých
                přípravků, náležitosti lékařských předpisů a pravidla
                jejich používání". Z tohoto zmocnění tedy
                Ministerstvu zdravotnictví nevyplývá právo stanovit, že průpis
                vystavených receptů má být zakládán do zdravotnické
                dokumentace pacienta, zvláště za situace, kdy náležitosti
                zdravotnické dokumentace upravuje zcela jiný zákon.
                Navíc předmětná vyhláška nepamatuje na situaci, kdy lékař
                vyhotovuje recepty elektronickými prostředky - vytiskne recept
                na počítači. V takovém případě žádný "průpis"
                technicky provést nelze.
                Podle § 4 odstavec 3 novelizované vyhlášky je dáno, jakými
                symboly se označí léčivé přípravky podle toho, zda jsou
                plně hrazeny ze zdravotního pojištění či nikoli. Současné
                formuláře receptů tyto symboly neobsahují. Tyto formuláře
                lze nadále používat do 31.12.2005, avšak lékař sám musí
                do nich dopsat příslušné symboly a zaškrtnout jeden z nich.
                To nepochybně velmi zdrží lékaře v jeho práci, prodlouží
                čekací lhůty a zkrátí čas věnovaný pacientovi na úkor
                administrativního úkonu.
                Podle § 4 odst.2 písmeno b) novelizované vyhlášky je lékař,
                který předepisuje léčivý přípravek doporučený jiným
                odborným lékařem, povinen uvést na zadní stranu receptu jméno,
                příjmení a odbornost doporučujícího lékaře. Také tento
                akt zbytečně lékaře časově a administrativně zatíží a
                navíc je duplicitní, neboť tento údaj je již uveden ve
                zdravotnické dokumentaci
                Z toho pro lékaře vyplývá: Povinnost zakládat průpisy
                receptů do zdravotnické dokumentace je v rozporu se zákonem
                č. 260/2001 Sb. a nad rámec zmocnění zákonem č. 79/1997
                Sb. Její neplnění nemůže být považováno za nezákonné
                jednání.
                
                V Praze dne 2. 2. 2004
                JUDr. Jan Mach